Financieel

De zoektocht naar een baan verloopt steeds socialer

Weet je het nog? Nog niet zo lang geleden was de enige echte manier om een nieuwe baan te vinden goed de advertenties in de kranten in de gaten houden. Dit was dé manier waarop de meeste bedrijven hun personeelsadvertenties deelden. Er waren complete bijlages met vacatures, zowel lokaal als nationaal, die je door kon spitten op zoek naar de baan van jouw dromen.

Het werd anders

Net zoals dat met veel dingen in de wereld het geval was, veranderde ook dit volledig toen het internet zijn plekje in onze samenleving had veroverd. Bedrijven zagen al snel in dat adverteren in de krant niet meer noodzakelijk was. Er waren digitale platforms waarop zij hun advertentie ook kwijt konden. In eerste instantie hanteerden de meeste bedrijven nog een combinatie van papieren en digitale personeelsadvertenties, maar in de loop der tijd kwam de nadruk steeds meer op digitaal te liggen. Hier was het makkelijker en sneller om een advertentie te plaatsen, en was het bovendien mogelijk om veel duidelijker te targeten. Een vacature voor een interim manager kon je plaatsen op de juiste plek. Executive vacatures kregen hun eigen plekje, en kwamen op een andere site (of op een ander deel van de site) terecht dan advertenties waarin technisch personeel werd gezocht.

Dit maakte de zoektocht naar een nieuwe baan ook voor een sollicitant een stuk makkelijker. Niet langer was het nodig om de kranten volledig uit te spitten, zowel lokaal als landelijk, de zoektocht kon gewoon op internet plaatsvinden. Via vacaturesites kwamen ze als vanzelf naar je toe, en kon je met gebruik van de juiste zoektermen precies vinden wat je zocht.

Van zoeken naar aanbieden

Nog steeds worden veel vacatures op deze manier aangeboden en vervuld. Toch is er de laatste jaren weer een nieuwe verandering te zien. Het zoeken naar en vinden van een baan wordt steeds socialer. Niet langer wachten mensen tot zij ergens een baan voorbij zien komen die bij hen past, of zoeken ze hier op vacaturesites naar. Nee, zij bieden zichzelf aan, en rekenen op hun netwerk als het gaat om het vinden van de juiste werkgever. 

Dit kan gaan via internet, waar je op een site als LinkedIn een zakelijk profiel kunt aanmaken en via je je opgebouwde zakelijke netwerk in contact kunt komen met een potentiële nieuwe werkgever. Maar er zijn ook steeds meer andere manieren waarop mensen op een sociale manier aan een baan komen. Het hebben van een goed netwerk is belangrijk, of dit nu online of offline is. Meer en meer vertrouwen werkgevers op referenties die zij krijgen via personen die zij kennen. Heeft iemand die zij vertrouwen persoonlijk goede ervaringen met een persoon, dan heeft diegene al snel een streepje voor in een eventuele sollicitatieprocedure.